Schimbarile in SERPs testate de Google sunt acum vizibile si in Romania

 
Testele pe care Google le-a facut in ultimele luni pe marginea aspectului vizual al paginilor continand rezultate ale cautarilor (SERP, SERPsSearch Engine Results Page(s)) se pare ca s-au incheiat iar concluziile au fost implementate la nivel global. Modificarile sunt destul de substantiale si importante pentru toata lumea: atat pentru specialistii in SEO cat si pentru specialistii in reclame platite, cel mai mult insa pentru utilizatorii obisnuiti ai motorului de cautare.

In primul rand a disparut caseta de culoare galbui-pal in care erau plasate pana acum anunturile platite ale advertiserilor, atat deasupra rezultatelor organice ale cautarilor cat si in dreapta lor in coloana dedicata, ca si dedesuptul rezultatelor organice. Reclamele platite sunt afisate acum pe acelasi fundal alb ca si rezultatele naturale ale cautarilor. Anunturile de pe coloana principala a SERP-urilor sunt insa separate de rezultatele organice printr-o bara orizontala discreta plasata in asa fel incat sa nu existe o spatiere deosebita intre anunturi si rezultatele naturale (vezi imaginea de mai jos si click pe ea pentru screen-shot-ul complet). Cerculetul cu un i in mijloc si care la apasare aduce pe ecran un pop-up al carui continut explica de ce sunt afisate acele anunturi parca este ceva mai vizibil acum.

Anunturile, fiecare in parte deasupra si dedesuptul rezultatelor organice, precum si cele din coloana din dreapta ca un grup, sunt anuntate acum printr-o caseta galbuie de mici dimensiuni dar foarte vizibila, ce atrage atentia ca in dreptul ei se gaseste un anunt publicitar (sau mai multe in partea dreapta). Daca inainte caseta galbui-pal nu era vizibila tuturor utilizatorilor in functie de unghiul ecranului fata de ochi, de acum acestia vor fi pe deplin informati si vor putea actiona in cunostinta de cauza in ceea ce priveste reclamele platite, determinandu-i sa dea click sau nu pe anunturi in functie de relevanta acestora pentru utilizatori si de disponibilitatea acestora, de fapt de deschiderea lor in a da click pe aceste reclame platite. (continuam dupa imagine)

SERP

Nu in ultimul rand titlurile sunt mai mari, fontul marit regasindu-se atat in ceea ce priveste titlurile anunturilor cat si ale rezultatelor organice ale cautarilor utilizatorilor. Un detaliu aparent minor dar care mai smulge cativa pixeli din suprafata vizibila a paginii, daruind-o informatiilor aflate in varful ei. Titlurile afisate devin extrem de vizibile in ochii utilizatorilor, tentati prin aceasta metoda sa considere rezultatele afisate (bineinteles cele platite dispunand de texte comerciale si acoperind o suprafata semnificativa din pagina si cu ajutorul extensiilor de anunturi, indeosebi sitelink-urilor) drept relevante.

Aparent surprinzatoare sunt star-rating-urile: numarul de oameni care au acordat un numar de stele produselor vizualizate pe site-urile magazinelor online inca apare in SERP desi numarul acestora este irelevant, motiv pentru care chiar Google eliminase in teste numarul ratingurilor, lasand doar valoarea (patru stele, patru stele si jumatate, cinci stele, etc). Chiar in exemplul din imagine, trei din cele patru star-rating-uri provin din cate un singur vot, bineinteles de cinci stele, acordat probabil chiar de angajatii magazinului online.

Concluzii: modificarile aplicate de Google in SERPs par sa avantajeze mai mult decat pana acum advertiserii afisati cu reclame platite, de asemenea acele site-uri care apar pe primele pozitii in rezultatele organice ale cautarilor. Va creste valoarea CTR-ului pentru cei aflati pe pozitii fruntase prin concentrarea clickurilor in aceasta zona de top a paginii. Companiile vor fi nevoite sa investeasca mai mult in SEO pentru a-si vedea paginile pe primele pozitii in rezultatele naturale, advertiserii vor trebui sa investeasca mai mult pentru a fi afisati in cele trei pozitii de top cu reclame platite. Google va fi cu siguranta multumit, ramane ca si satisfactia utilizatorilor motorului de cautare sa creasca sau cel putin sa se mentina la acelasi nivel date fiind aceste modificari.